tisdag, december 17, 2019

RUS

Igår hade jag ett samtal med min chef. Inget konstigt med det egentligen. Då jag är hennes stöd så har vi en del samtal. Men det här var mitt utvecklingssamtal. Så här några månader efter alla andra. Vi pratade på. De flesta frågorna fick jag ha dubbla svar på. Ett svar från när jag var i barngrupp. Ett svar från min administrativa roll.

Så bekant så är jag inget fan av dessa samtal. Sitta vid var sin sida av borde och se på varandra. Prata. Men jag har haft ett par samtal med min chef den senaste tiden så det börjar ändå kännas lite mer naturligt. 

Det pratades om lärmiljöer och om barns lärande. Det pratades om kollegialt lärande och om undervisning. Om barngrupper, barnsyn och om framtid. Och mitt i allt pratande upptäckte jag att det är jag som sitter på en intervju nu. Jag sitter på andra sidan bordet och får svara på de frågorna som de jag intervjuade förra veckan fick svara på. Jag påpekade det. Hon skrattade bara.

I slutet på samtalet. När det där pappret vi går igenom. Som jag förberett då sjukt bra innan. Så klart. Då kommer vi till en punkt där man ska skatta sig själv. Hur arbetet varit överlag. Behöver man jag förbättra mig? Är det bra? Mycket bra eller till och med sjukt jävla bra? (Fast det står så klart inte så utan det står"överträffande"). Jag slår mig så klart inte heller för bröstet och skriker att jag är bäst och har överträffat allas förväntningar med hästlängder. Utan jag sätter det där krysset någonstans runt "bra" och hoppas på det bästa.

Men nu händer någonting. Någonting som aldrig hänt tidigare. Min chef skrattar till. Igen. Och säger: "Du är roligt du." Sedan förklarar hon vart hon har satt sitt kryss. Det är inte på "bra". Inte ens nära. Det är allra längst upp på "mycket bra". Kanske snuddar det även in på "överträffande"  Så sa hon. Helt sjukt. Hur gick det här till?  Jag känner hur ögonen börjar vattnas och jag försöker diskret klia bort det med ena handen. Vet inte om jag lyckades.

När jag går därifrån känner jag mig för en gångs skull nöjd. Fan. Jag har jobbat på bra nu. Jag gör saker snabbt. Jag undervisar mina kollegor. Kanske inte med så mycket pedagogik. Men med andra saker. Jag tar reda på och löser saker. Jag avlastar min chef. Jag är hjälpsam och jag är närvarande. Jag gör det jag sak och en hel del därtill. Och snabbt som satan går det.

Igår hade jag ett samtal med min chef. Inget konstigt med det. Egentligen. Även om resultatet den här gången blev mer eller mindre chockerande.  

Inga kommentarer: