söndag, november 03, 2019

Trygga/otrygga ställen

För varje år som går blir det allt tydligare. Ställen som känns bekväma. Ställen som jag känner mig hemma i. Och hur jag längtar till dem när jag är i en annan miljö. En sån där miljö som känns jobbig. Olustig. Onaturlig.

Hemmet. Sjukt trygg punkt. Jag älskar att vara hemma. Spela spel. Laga mat. Läsa. Se på tv.
Iksu. Också relativt tryggt ställe. Löparskorna. Jag vet vad jag ska göra där. Jag är rätt bra på det. Framför allt när det kommer till löpbandet. Och löpandet.
Och då kommer vi till utemiljön. Skogen. Sjön. Närmiljön. Känns bra. Känns stabilt. Jag tycker om natur. Har alltid gjort.
Arbetet. Jo. Kanske inte alltid är det roligaste stället att vara på. Men det känns ändå som ett tryggt ställe.
Bio. Så klart. Det känns alltid fint. Och bokhandeln. Konstigt ställe. Jag vet. Men så är det.

Krogen. Restauranger. Sociala tillställningar. Andras hem. Där har ni andra områden. Områden som känns jobbiga. Olustiga. Främmande och otrygga. Jag vet inte hur jag ska bete mig där. Jag försöker. Men det dröjer inte länge förrän jag längtar därifrån. Förrän jag fantiserar mig bort. Till en tryggare punkt. Kanske en biograf. Kanske löparskorna. Kanske soffan. Omringad av min familj. När de är med. Då känns det mesta genast lite tryggare.

Inga kommentarer: