torsdag, november 21, 2019

Empati hos tandläkaren

För någon månad sedan ramlade Prinsen på skolan. Han slog tänderna i rutschkanan och slog ut en liten bit av en framtand. Bara en sån där jätteliten bit. Men ändå en bit. Vi var hos tandläkaren och de satte dit en liten bit fejktand. Inga konstigheter.

I söndags. Då var vi och simmade. Eller badade. Jag jagar honom i vattnet. Han skrattar och tittar bakåt. Sedan vänder han sig om. Och där. Pang. Gick det ett räcke från trappan ner i vattnet. Och där. Pang. Flög en flisa av från hans framtand. Samma tand som senast. Andra sidan av tanden. Och i telefonen väntar tandläkaren.

När tandröntgen är klar. Slipning av tanden är klar. Och vi är redo att gå hem. Då får man välja leksak. I alla fall om man är barn. Jag får aldrig välja leksak. Jag får bara världens största faktura. Tack tandvården.
Hur som helst. Tandläkaren som slipade tanden. Hon försöker skoja till det. Klaga på att hon aldrig får leksak. Tydligen på samma sätt som jag tydligen försökte med i stycket ovanför. Sen går hon i väg. Till nästa patient.

Prinsen tar snabbt en leksak. Springer till dörren och ropar på tandläkaren. "Här. Du kan få min leksak." Och så ger han sin leksak till tandläkaren.
Bredvid sitter jag. Ler med hela ansiktet. Hur fick jag en sådan fantastiskt fin son. Som ser andra. Som bryr sig om andra. Som ger.


Inga kommentarer: