lördag, augusti 24, 2013

Tio år yngre på 40 sekunder

Jag blev stoppad av en yngre man på stan idag. Han frågade om jag kunde hjälpa honom med en sak. Jag stannade till med en sovande prins i vagnen. I samma sekund som jag stannar till ser jag mannen bakom. Plötsligt har den ena en mikrofon i handen och den andra sliter upp en kamera och riktar den mot mig. Helvete!

Den yngre mannen ställer sig mitt framför mig och frågar om jag ser någon skillnad i hans ansikte. Vad är det för jävla fråga? Vaddå ser skillnad? På vad? Jag drog till med att han var väldigt slätrakad och hoppades att det var någon slags ny rakhyvel han försökte göra reklam på. Nehe. Inte det.

Han frågade om jag såg någon skillnad på ansiktshalvorna. Det kändes sådär lagom obekvämt att stå mittemot en främmande människa och stirra honom i ansiktet. Och inte fan såg jag någon skillnad.

Han visade mig en kräm han använt. "10 years younger in 40 seconds" hette den. Och så återvände han till ansiktet. Vilken halva ser yngre ut? Jag titade lite obekvämt på hans ansikte igen. Drog till med hans högre. Fan. Det var fel. Nu var vi nog lika obekväma båda två.

Mannen bakom tog ner kameran. Och de tackade i alla fall för min hjälp. Själv rullande jag vidare med vagnen och undrade vad i helvete det där var. Var det på riktigt? Ville han göra reklam för krämen eller ville han visa att det egentligen inte fungerar? Jag googlade namnet. Tydligen finns det en sådan kräm.

Mannen frågade också om jag skulle köpa krämen någon gång. Jag skrattade lite och sa artigt nej. Så klart.



Inga kommentarer: