lördag, augusti 24, 2013

Kan namnen på 17 barn

Nu har jag varit igång med mitt senaste kapitel i dryga två veckor. Föräldraledigheten känns som ett gammalt minne som ligger någonstans och skräpar.
Den där första arbetsdagen jag var så förbannat rädd för är avklarad. Och alla dessa handskakningar med föräldrar är gjorda.
Namnen på alla 17 barnen sitter. Och en vecka med samling är klar. Man kan nästan säga att allt är som vanligt egentligen. Jag har redan hunnit med att sitta vid ett bord som är fullt med papper, läroplaner, lotusdiagram, portfolios och matematik i naturen. Och med hjälp av allt det knyta ihop en sådan fin pedagogisk verksamhet som bara jag kan få ihop. Hm.

Nåja. Jag har börjat sätta mig in i verksamheten på det nya stället. Jag håller än på mina bästa idéer. De där man samlat på sig eller kommit på under sina år. Jag vill först se lite hur terminen ska se ut. Vad det finns för verksamhetsmål och hur tänket hos mina kollegor är. Sen jävlar. Baam! Då smäller det.

Nu är det helg i alla fall. Då slipper jag ha läroplaner och verksamhetsmål liggandes framför mig. I stället ligger det lite fikabröd och en cola på bordet. Och så mina ben. De ligger också där. Har precis sett filmen Sharknado. Och jag undrar vem som tillåter folk att släppa dessa fantastiskt dåligt gjorda filmer till allmänheten. Borde kunna bli böter för sådant.

Prinsen är sjuk och sover för tredje gången idag. Jag hoppas han håller sina ögon stängda hela natten. Jag känner att jag behöver det. På riktigt. För även om det börjar kännas som vanligt med arbete så är det en sak som inte riktigt kommit igång. Det är själva arbetslunket. Jag är fortfarande helt slut efter en arbetsdag. Men jag får ge det några veckor till. Sen är det säkert där. Ungefär samtidigt som snön. Eller. Ja.

Nästa vecka är det löning dessutom. Bara en sådan sak. Det var länge sedan. Det ska bli en fin känsla att se lite mer på kontot än vad Försäkringskassan brukar erbjuda. Hela våren och sommaren har det kommit fram saker vi skulle behöva eller "skulle behöva". Hela våren och sommaren har vi sagt att till hösten. Då jävlar kan vi shoppa. Listan börjar bli lång....Men det första jag ska köpa är fan sömn. Undrar hur mycket det kostar.


Inga kommentarer: