måndag, mars 04, 2013

Föräldraledigt

Det har visst blivit ett nytt år. Ser man på. Och efter en snabb titt i kalendern så kan man också se att det faktiskt har blivit mars. Inte illa. Andra brukar göra någon slags sammanfattning när ett år tar slut. Men det kanske inte är någon mening så här i mars. Dessutom hände det väl inte så mycket förra året. Jag menar. En son. Ett husköp. Nytt arbete. Och en ny stad. 63 mil i från huvudstaden.

 Nu är det i alla fall 2013. Det finns inget att göra åt det. Och varför skulle man? Det är måndag förmiddag och jag sitter hemma i soffan. Det innebär att jag inte arbetar idag. Och det ska jag inte heller. Jag är klar på det där stället. I alla fall för nu. Kanske får jag komma tillbaka till hösten. Det vet ingen ännu. Föräldrar, barn och kollegor. Samt chefen. De vill att jag kommer tillbaka. Men det beror lite på annan personal. Och på barnintag till höstterminen.

Att jag inte är där just nu beror på att jag får vara hemma med Prinsen idag. Och i morgon. Och dagen därefter. Ända till hösten. Då han är inskolad någonstans. Det är skönt att ha lite lediga dagar. Få bestämma själv hur dagen ska se ut. Samtidigt är det tråkigt att sluta på jobbet. Jag började precis komma in i det hela. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka till hösten. Och visar var skåpet ska stå.

Men det här med föräldraledighet. Vad gör man? Hur lyckas man inte bli uttråkad och rastlös? Jag hade lite planer för den här veckan. Skotta baksidan. Gräva fram en hängsälj som varit begraven under snön. Koka lite fruktpuréer. Kanske ta en date med en vän. (Den enda jag har här uppe by the way.) Träna med barnvagnen och tvätta.
När klockan slog 10.00 så hade jag grävt fram säljen. Baksidan var skottad. Maskinen var klar. Purén var kokad och jag har sprungit en runda med Prinsen i vagnen. Dessutom har vi lekt lite ute. En date med en vän är bokad till på onsdag. Och kaffet är drucket. Nu då?

Det blir en utmaning. Inte att ta hand om Prinsen. Utan att lyckas hålla sig levende och inte bli för rastlös. En dag har snart gått. Bara...hmm...en helt gäng kvar.

Inga kommentarer: