måndag, november 16, 2009

Livsfarlig sovstund

Efter lunchen med barnen. Har vi två stycken som brukar klä på sig och få krypa upp i sina vagnar utanför. Blunda lite. Drömma sig bort. Idag skulle bara en sova. Men han kröp upp där och somnade snabbt. Efter 90 minuter ungefär. Vaknade han och jag rullade in hans vagn i värmen. Där han brukar vilja vakna till ordentligt.

När han efter en stund krypit ut ur vagnen och börjat leka kände jag rök lukt i hallen. Ingen hade varit där. Så det var helt orealistiskt att lukten skulle finnas där. Men efter ett tag. När jag och Chicha H börjat lukta på filtarna pojken sov under. Föll saker till slut på plats. Och vi blev vansinnigt förbannade.

Ovanför förskolan finns det ytterligare en våning. Men två balkonger som vätter ut mot vår gård. Och där uppe. Har någon lagom intellegent människa stått och rökt en ciggarett. Inget fel med det. Egentligen. Men när ciggen var slut, han personen kastat ner den från balkongen. Och den hamnade rakt ner i vagnen där pojken sov. Det var brännmärken i fleccefiltarna han haft som värmande skydd.

Chicha H sprang upp och ringde på dörren. Antagligen var det den lätt skrämda fjortisen som tjuvrökt. Det vet vi inte. Men det hade kunnat gå riktigt riktigt illa. Om fleccefiltarna tagit fyr. Säkert lätt hänt. Men den här gången gick det bra. Annars hade det behövts lite brandmanskunkaper. Kanske ett tecken. Att ta tag i min dröm.

5 kommentarer:

Tessalsi sa...

Men fy så otäckt! Här kan man snacka om änglavakt med tanke på hur lätt fleece brinner!
Skönt att det gick bra den här gången

Tessalisa sa...

haha..katten skickade iväg innan jag skrivit "Tessalisa" klart.
Men det var alltså jag som skrev.

anna sa...

fy det var läskigt. kune slutat riktigt illa!

Anonym sa...

Vill bara sända en kramis till dig.
Dani

Glenn sa...

Jo, det hade kunnat sluta riktigt illa. Men förhoppningsvis har hon lärt sig att fimpa i en burk eller liknande i stället.

Dani >> Nej men, vad snällt av dig!