tisdag, maj 12, 2009

En bortglömd blogg och identitetssökande

Plötsligt kom jag in på en gammal blogg jag brukade läsa. Sådär alldeles i början av min bloggkarriär. Hon hade avslutat sitt skrivande där och tackat för sig. Kastat in handuken och sagt adjö. Sådär som jag gjort ett tjugotal gånger. Men ändå är kvar.

Han var starkare. Hon skrev några fina rader om att hon inte var samma människa som hon var när hon började skriva. I början var hon vilsen och letade efter något att hålla fast vid. De sista raderna bestod av att hon hittat det. Att hon hade något att hålla fast vid och köra vidare på.

En del hittar det snabbt. Och det är kul för dem. grattis. Men mitt i smeten sitter jag. Som fortfarande inte hittat någon säker identitet. Som inte hittat allt jag vill hålla fast vid. Jag letar och letar. I skogen och i staden. Under stenar och i garderoben. Men inte fan hittar jag något. Jag ser andra identiteter. I närmiljön och på televisionen. Och jag tänker: "Så vill jag vara!" Men det fungerar inte. Och det kanske inte är meningen att det ska det heller. Jag kan inte bara göra om mig. Inte helt.

Så jag får skriva vidare. Leta efter fler saker att hålla fast vid. Och efter en klar identitet. Fast. Kanske är min identitet just att vara osäker och leta? Kan man ha en sådan identitet? Det låter onormalt. Och det stämmer ändå in på mig. Så kanske.

Inga kommentarer: