lördag, mars 21, 2009

Stressfylld meditation

Jag har stirrat på skärmen ett bra tag nu. Tänkte att jag skulle skriva något. Men tankarna kan inte riktigt sorteras upp i huvudet. Och inget vettigt vill komma ut. Senaste veckan har varit hektisk. Möten och föreläsningar. Dubbeljobb då man aldrig får vikarie när kollegorna är borta. Och så planeringsdag i går. En planeringsdag som avslutades med en kortare meditation.

Chefen sa att det skulle vara bra för mig. Att jag var tvungen att lägga i från mig pennan jag hade i handen. Sa atte hon igång skivan. En kvinna som pratade så långsamt så mina ben började skaka. Något om att man skulle koncentrera sig på andningen. Fokuscera. Inte låta tankar uppta energin. Tydligen skulle det stressa av. Tvärtom för mig. Jag blev mer stressad. Tystnaden. Att bara sitta där. Fruktansvärt frustrerande. Riktigt slöseri med tid och liv. När det finns så mycket annat att göra.

Nu sitter jag i soffan i stället. Har avverkat Slumdog Millonaire. Och ser nu eftertexten rulla på Clintans Gran Torino. Två riktigt bra filmer. Och ryktet säger att det kommer att bli fler filmer. Kanske drar jag igång Milk. Kanske The Curious Case Of Benjamin Button eller The Wrestler. Eller en säsong av Heroes. Det finns att välja på. Nytt som gamalt. Men att ha en tanke som att jag skulle ladda ner. Ha! Vilken tanke.

Inga kommentarer: