fredag, december 21, 2007

En fransk kombis hjärta

Det är tomt här. Hela lägenheten ekar. Skriker efter sällskap i form av en flicka från norr. Hela Stockholm ligger egentligen där och bara vilar. Vilar från mig. Från oss. Och väntar på att julen ska passera och att nyåret ska ringa ut. Då kommer Flickan från landet i norr hem igen. Och då är det dags att vakna. Lägenheten slutar skrika. Stockholm reser sig och får åter besök.

Planerna för mig att åka upp till norr i mellandagarna har förändrats. Jag vill. Och ska. Men den franska kombin har andra planer. Den bestämde sig för att lägga av. Stå stilla. Falla in i det tysta.
Någon ska titta på den. Öppna upp och titta på den franska kombins hjärta. Men först den 28:e. Så allting är osäkert. Allting ligger vidöppet. Hur. När. Och hur mycket det kommer att kosta. Jag vet ingenting. Mer än att det känna bedrövligt. Inte nu. Inte precis nu. Vakna till liv!

Jag börjar ställa in mig på en natt på en buss. Se landskapen passera i lagom hög fart. Låta musiken i öronen fylla tystnaden. Låta ögonen dansa fram genom skrivna rader i Stieg Larsson's bok. Och se hur klockan rullar. Och där sitter jag. I en hel massa timmar.

Förresten kanske det inte är lägenheten som skriker högst. Och det är nog inte heller Stockholm. För Stockholm under julen är väl allt annat än lugnt. Utan det är mitt hjärta. Det skriker högst. Och mest. Av saknad.

1 kommentar:

Anonym sa...

...och hjärtan som skriker av saknad skriker högre än allt annat. Jag vet. Men mitt hjärta har blivit härdat. Det skriker inte lika högt längre. Min älskling åker ifrån mig några dagar varje vecka för att jobba 16 mil hemifrån. Efter 3,5 år har jag nästan vant mig. Men de få veckor per år när han inte kommer hem alls...De vill jag inte tänka på.
Försöker hålla mig sysselsatt/distraherad med roliga saker och goda vänner.

Men att fira jul utan min älskling skulle vara otänkbart! Vi har firat ALLA jular tillsammans ända sedan första julen. Vart annat år på hemmaplan, vart annat år hos släkten i norr. Kanske en lösning för er med?

Hoppas att den franska kombin vaknar till liv.