tisdag, november 13, 2007

Kameralinser i ögonen

Såg på sista Beck-filmen i söndags. Jag är ett stort fan av Beck. Har på senaste tid börjat tycka om de här svenska filmerna och böckerna mer och mer. Det är bra saker. Närliggande och verklighetstrogna.

I alla fall. I filmen mördas sedvanligt en man. Och polisen har svårt att förstå vem som ligger bakom. Ingen konstigt med det. Men då började jag fundera i allra värsta CSI stil. Tänk om, och lyssna noga nu, tänk om alla människor skulle kunna köpa kameralinser. Ha!

Och nu menar jag inte såna man har på kameran man tar kort med. Utan dessa kameralinser sparar allt ögat ser under den senaste timmen. Linsen har som ett litet hårddiskminne som kan spara upp till en timmes film.

Om någon då är misstänkt eller har blivit mördad. Ja. Ni förstår själva. Då kan polisen lätt se vad som har hänt i den misstänktes liv under den senaste timmen. Eller vem den mördade såg precis innan mordet. Oj oj. Vad lätt det skulle vara att lösa en del fall.

Det här skulle nog klara upp en hel del frågetecken när det gäller brott i dagens samhälle. Det var jag som kom på det. Eller så finns det redan någonstans. Vad vet jag. Men en fräck idé tycker jag nog ändå att det är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att du har tittat lite för mycket på CSI jag ;-)
I övrigt håller jag med om Beck-filmerna. Jag är ett stort fan av svensk film. Filmatiseringarna av Mankells karaktärer och böcker är inte heller dumma.

Glenn sa...

Tessalisa >> Ja, kanske det. Men..finns det då? Hur verkliga är CSI sakerna egentligen?

Anonym sa...

De kryddar dem nog med halvsanningar och gör dem till sanningar misstänker jag.
Vissa saker är bara FÖR otroliga.