torsdag, oktober 12, 2006

Föräldramöte

I går var det en lång dag. 12 timmars arbetsdag. Och det tar på krafterna. Sätter sig i huvudet. Ofta som huvudvärk.
Det var föräldramöte. Jag kommer ihåg senast jag skulle ha föräldramöte. Det var mitt första riktiga och jag var fruktansvärt nervös. Jag var nervös igår också. Det var jag. Jag tycker inte om att prata inför andra människor. Vilket är intressant då jag valt att bli lärare.
Men igår tog jag det hela ändå lite mera med ro. Kanske börjar jag komma in i matchen lite. När det gäller det här yrket.

Igår började jag skriva ner lite saker jag skulle säga timmen innan mötet skulle äga rum. Jag började skriva om mina punkter. Som rörelse och mullegrupp. Jag förberedde också inför andra frågor. "Hur arbetar ni efter läroplanen?" Den frågan är lite läskig. Men när jag öppnade läroplanen och tittade under alla punkter. (Normer och värden. Barns inflytande o.s.v) Så blev det mycket lättare än vad jag trodde. Jag kom på saker vi gjorde som passade in på alla punkter. Nu kom visserligen inte den frågan. Så det spelade ingen roll.
Chefen läste pappret. Tyckte jag skulle läsa upp det ändå. Men så blev inte fallet.

Mötet i sig blev annars en enmansshow. Min kollega tyckte om att hålla ordet. Och pratade på. Vid ett tillfälle kom samarbetet med förskoleklass och skolan upp. Kollegan berättade att vi tyvärr inte har något sådant. Jag tittade upp. Och berättade att vi visst har det under våren. Kollegan sa att vi inte pratar och besöker skolorna. Jag berättade att vi visst gör det. Med överlämnandekonferenser och besök. Det blev lite diskussion mellan min kollega och mig. Men jag kände att sanningen skulle fram. (Oj, vad allvarligt det där lät.)

Mötet gick bra. Föräldrar var nöjda. Både med mötet och med avdelningen. Så jag antar att det bara är att fortsätta köra på. Precis som alltid.
Några pappor hade bråttom hem. För att se fotbollen. Tyvärr kunde jag inte sticka iväg direkt. Tyvärr. Men jag hann se sista 25 minuterna. Och i efterhand Kim's kanon. Han är gudomlig den pojken. Gudomlig och övernaturlig. Nästan onaturlig.

Inga kommentarer: