fredag, oktober 20, 2006

En läcka i taket

Herren ovanför har börjat igen. Han har plockat fram borren och kör på för fullt. Flera dagar i veckan. Ibland börjar han kl 07.00. Ibland sparar han på krafterna och börjar nu. Runt 12-tiden. Hans spikmatta borde vara klar snart. Kanske gör han väggarna också?

I veckan ringde jag på hos honom. Det gällde inte hans borrande. Det gällde vattnet som började komma genom mitt tak. Hans badrumsbrunn hade svämmat över. Precis som min gjort för ett antal månader sedan. Det var inte mycket vatten som kom ner till mitt tak. Men still. En läcka är en läcka.Och folk är nu inblandade. Hyresvärdar och försäkringsbolag. Intressant hur gärna de på försäkringsbolagen vill ha en anmälan på en skada.
Tänk om det blir så kallt att det börjar hänga istappar i taken. Från den där läckan. Det skulle vara något det.

Jag är hemma idag också. För att studera vattenläckan. Nej. Jag är fortfarande sliten. Så jag håller mig hemma. Riktigt skönt att inte behöva stiga upp mitt i natten för att gå till bussen. Skönt att bara ta det lugnt här hemma. Och på måndag. Borde jag ha krafter nog att ta mig till arbetet igen. Det måste jag. Det ska jag. Nu måste jag vara där varje dag. Fram till jul. Det ska jag klara.

Med tanke på att jag behöver hålla mig frisk fram till jul. Så kom jag på att jag passerade ett apoteket igår. Tittade in genom fönstret. Tänkte att alla människor där inne var sjuka. Undrar varför det blir så. Det behöver väl inte vara så? Att alla som är inne på ett apotek automatiskt måste vara sjuka? Nej. Så kan det vara. Men första tanken är så.

"Fram till jul". Jul. Ha! Känns lite främmande det ordet. Men snart är vi där. Inte speciellt långt kvar. Snö i Umeå igår. Snö är härligt. Snart borde den anlända här hos oss. Ska bli roligt. Att bli barn på nytt. Att rulla runt i snön. Åka pulka och bygga snögubbar. Sådant som barn ofta gör. Och vuxna gör för sällan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som att det är välbehövligt med en sån "hemmadag".