tisdag, augusti 08, 2006

Trist Jimmy. Men kör på.

Nu rullar det på. Semestern är ett avslutat kapitel. I alla fall för den här gången. Mindre än ett år till nästa. Det går fort. Antagligen allt för fort.
Hann med ett kort tandläkarbesök i morse. Inga hål den här gången heller. Snart 26 år. Utan några hål. Det är bra.

Den här veckan kommer det att bli lite mindre skrivna ord. Det är Friidrotts-EM. Det är min grej det. Det är där jag sitter klistrad. Det är det jag har koll på. Det är det jag är insatt i.
Igår fyllde Jimmy Nordin på glaset. Ett flertal gånger. Skämde ut sig. Det är trist när det blir så. Men samtidigt. Jag tycker att media förstorar upp det hela. Han gjorde en misslyckad tävling. Han blev besviken. Arg. Ledsen. Frustrerad. Han ville väl sänka sina sorger i alkoholen. Glömma bort det hela så snabbt som möjligt. Men det gick överstyr.

Att han sedan kör sitt race iklädd landslagsutstyrsel. Och just under ett pågående EM. Nja. Det var visst inte speciellt klokt. Men att skicka hem honom. Det tycker jag räcker. Media ska inte behöva slänga upp massvis med löpsedlar. Känns som att det knäcker honom ännu mer.

Jimmy var i samma lag som mig under svealandsmästerskapen för några år sedan. Han uttagen på kula. Så klart. Jag på 1500m Hinder och 3000m. I stockholmslaget. Han verkade vara en trevlig prick. Egen. Oblyg. Men trevlig. Jag hoppas han fortsätter köra.

Nu glömmer vi det hela. Det som är gjort är gjort. Dags att gå vidare. Tre minuter kvar till damernas 800m semifinaler.
Med tanke på 800m. Min träning. Går vidare. Igår. Inspirerad av Joel's 1500meters lopp. Körde jag ett riktigt bra pass. 10 km. (41.13.85). Kändes piggt. Bra. 7 km (32.11.73) idag. Och ett 17 km pass i morgon.
När går nästa EM? Ha! Vilken grej det skulle vara.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jimmy Nordin till TS, han bevisar att man kan kombinera =)
Sen, hur många har inte varit full med Sverigetröja. Speciellt inte under fotbolls-vm...

Anonym sa...

Hmmm...med risk för att för evigt stämplas som värsta moraltanten måste jag säga att jag INTE håller med om att Jimmys fylla "bara" är en liten olycka.
I en intervju i TV säger killen att han i våras mått lite dåligt och då druckit en del. Koppla detta till att han denna gång, vid en motgång, återigen såg alkoholen som någon slags tröst tycker jag att det talar sitt eget ganska klara språk. Om man, när livet känns tungt eller motigt, ser alkoholen som en "hjälp" då har man problem! Självklart är det illa för honom som individ att media på ett klantigt sätt gör det till en grej men jag tycker också att det vore ett svek mot alla andra , de som har alkholoproblem och deras anhörig, om man valde att göra det till en bagatell./Mari

Anonym sa...

Mr T.. Hehehe
Förresten. Jag hör rykten om att du och jag ska ha ett intressant telefonsamtal snart ;)

Glenn sa...

Mari >> Moraltant ska du nog slippa bli klassad som. Visst ska man inte bara se mellan fingrarna på hans alkoholproblem. Som han nu också erkänt att han haft/har.
Jag tycker, kanske lite som du också säger, bara att media gör en allt för stor grej av det.
Det skulle kunna skötas snyggare på sidan om i stället.
Men, man kan inte heller bortse helt från att killen ändå hade sin fylla väldigt otaktiskt. När han representerade sitt land.

Anonym sa...

Med berått mod sticker jag nu huvudet rakt i lejonets gap och hävdar att det kanske var BRA att han tog sin fylla just i landslagsdräkten.
Inte bra för landslaget som sådan men för killen som individ. För det tycks vara det som gjort alla så upprörda och därmed kanske kan det vara det som behövdes för att killen skall få det stöd och den hjälp till vård som han bör få.
Och egentligen, om problem med alkohol delvis kan klassas som en sjukdom så förstår jag inte ritkig upprördheten över landslagsdräkt eller mediaupppslaget.
Hade killen svimmat, kräkts, brutit något eller fått ett utbrott av Rödahund hade inte inte bärandet av landslagsdräkt upprört någon. Och då hade ingen heller irriterats över medias uppmärksamhet...eller hur?!/Mari

Glenn sa...

Kul med lite diskussion nu. Har varit fö rlite sånt här. Du har givetvis rätt. Bra för Jimmy själv att det kom fram. Kanske var det ett medvetet drag av honom?
Men jag kan fortfarande inte säga att det var bra att ha dessa kläder på sig.
Mediauppslaget blir väl antagligen större för att just alkohol och idrott inte ska höra ihop. Men samtidigt. Ingen stormar när Kajsa röker på festerna. Eller patrik sjöberg bolmar som bara den.
Media är speciella. Och antagligen folks reaktioner också.