tisdag, augusti 29, 2006

Skandal. Skandal. En derbyskandal.

Jag är en relativt stor Djurgårdssupporter. Och känner att jag kanske därför ska säga någonting kring gårdagens händelser.
Jag hade sett fram emot ett härligt derby. Nervöst var det. Djurgården har inte visat upp allt de kan. Och Bajen har varit bra i år. Men när Djurgården tidigt gör 1-0 känns det bättre. Senare kommer också 2-0. Men där var det roliga slut.
Det blev ingen förlust. Inte spelmässigt i alla fall. Laget förlorade stort båda två. Sportsmässigt. Fotbollen i sig förlorade. Tack vare en bunt riktiga idioter.

Det började kastas in föremål mot domare och väktare. Matchen avbröts. Men kom igång igen. 3-0 till Djurgården. Det var för bra för att vara sant. Det var det verkligen. För tidigt i andra halvlek kom attacken. Inte på plan. Utan på läktaren. Fyrverkerier och bengaler flög in på plan och i publiken. Och Hammarbysupportrarna stormade planen. Spelare och domare fick fly in i spelargången.

Jag önskar nu att jag kunde säga. Vad i helvete håller Hammarbyarna på med!? Men det kan jag inte. Eller. Jo, jag kan säga så. Men tyvärr är det nog inte bara Bajens fan som uppträdde illa igår. De första sakerna som träffade en linjedomare. Verkar ha kommit från de blåblåas håll. Och det är det. Som gör mig lite nervös när nu TU ska utreda det här.

Jag känner mig inte säker på att Djurgården får tre poäng och hänger på i toppen av tabellen. Jag blir glad. Om vi bara får böter. Bajen. Ligger desto värre till. Tyvärr. För ett lag som kämpat bra. Och är med där uppe.

Jag tycker det är bra att Hammarby verkligen kämpar för att sätta dit de som bråkar. Att stämma dem. Att filma och fota dem. Och verkligen få bort dem därifrån. Bort från läktaren. Bort från fotbollen. Och att de inte förnekar någonting. Det är starkt.

Hoppas nu att alla dessa småungar som håller på och förstör för sina egna lag försvinner från fotbollen för gott. De har inget där att göra. Utan dem. Kommer det att gå bättre för respektive lag. För Sverige. Utan tvekan.

I helgen ska beslutet komma om hurvida lagen ska straffas. Tungt att behöva vänta så länge. Jag vill veta nu. Jag vill fira derbyvinsten nu. Derbyvinsten som blev en förlust. För alla.

Inga kommentarer: