fredag, augusti 27, 2010

Med hjärtat i halsgropen

Flickan från landet i norr var ute på festligheter igår. Något med sitt Vasa-sällskap. Själv tittade jag på fotboll. Ellos-Napoli. Kvalitén lyste med sig frånvaro och intresset brann lagom starkt.

I vilket fall som helst. När jag vaknade till vid 03-tiden låg jag fortfarande ensam i sängen. På telefonen stod det att Flickan från landet i norr skulle sova hos en kompis om det blev för sent. Jag antog att det skulle bli så.

En stund senare sov jag gott igen. Började drömma. Och bara en sån sak är ovanligt för mig. Men nu drömde jag. Och jag drömde att Flickan från landet i norr låg bredvid mig i sängen. Hon hade kommit hem efter festligheten och sov här i tryggheten.
Plötsligt drogs ytterdörrshantaget ner och dörren öppnades. Jag fick panik. Vaknade med ett ryck och pulsen i 250. Jag visste att dörren var olåst, men nu hade väl Flickan från landet i norr redan kommit hem. Hon låg ju här bredvid mig. Vem tog sig in nu? Är det dags att slåss?

Men sen märker jag det odramatiska i det hela. Hon ligger ju inte alls bredvid mig. Det var bara en dröm. Det är först nu hon kommer hem. Pulsen börjar lägga sig. Flickan från landet likaså. Och ögonen faller ihop igen och försvinner.

Inga kommentarer: