lördag, maj 23, 2009

Specialområde

I torsdags såg jag "Änglar och demoner". Det är något speciellt med bio. Jag tycker det ger en sån mysig och trygg känsla när man sitter där inne. Oftast med någon man håller väldigt kär i stolen bredvid.

Filmen var bra. Riktigt bra. Jag har inte läst böckerna. Så jag har egentligen inget att jämföra med. Men spänning fanns det. Och så den där jakten. Jakten att alltid hinna fram innan klockan slår. Och all fakta. Det framkommer så otroligt mycket fakta kring Vatikanen och all dess historia. Jag sitter där i biomörkret och låter mig imponeras. Jag imponeras så förbannat mycket.

För jag vill också ha kunskap. Jag vill ha så mycket kunskap om någonting så jag också kan imponera på människor. Jag vill ha något slags specialområde som jag kan allting om. Där jag kan historia och nutid. Som jag kan prata om i dygn. Där människor kan komma och fråga om för att de vet att jag kan. För att det är intresserade att lyssna på mig.

En del kan allt om historia. Det vill jag också kunna. En del kan allt om konst. Eller musik. Det vill jag också kunna. Eller ekonomi. Det finns så mycket kunskap där ute i världen som jag vill åt. Men jag vet inte hur jag ska ta mig till. Det vill inte riktigt fastna i huvudet.
På gymnasiet hade jag ett mindre specialområde. Det var Martin Luther King. Och det som hände kring honom. Nu känns det avlägset.

Jag kan löpning. Det kan jag. Lite träningslära. Men hur spännande är det? Och så kan jag kanske lite kring pedagogiskt tänkande. Men kan man kalla det för specialområde? Knappast. Jag vill åt mer. En del kan lite om mycket. En del kan mycket om lite. Jag vill kunna mycket om allt. Så enkelt är det. Och så omöjligt är det. Men jag antar att det bara är att börja någonstans.

Just nu sitter jag och läser fjärde delen av Roslund & Hellströms böcker. "Flickan under gatan". Den är bra. Den också. Första delen handlade om pedofili. [Odjuret] Andra om sexhandel. [Box 21] Tredje är om dödsstraff [Edward Finnigans upprättelse ]och den här. Den handlar om hemlösa som bor i tunnlarna under Stockholm. Och om barn som inte har något hem. Givande och intressanta böcker. Där man automatiskt tar ställning. Det är en bra start tror jag. På lite kunskap.

Inga kommentarer: