söndag, november 25, 2007

Två nya damer

Helgen börjar lida mot sitt slut. Får svårt att förstå hur helger kan passera så snabbt. Ibland märker jag knappt att det ens varit helg. Och så plötsligt. Så är det måndag igen. Och det är dags att stiga upp i ottan och traska ut i kylan. Lagom nyvaken.

Flickan från landet i norr är och arbetar. Men jag är inte helt ensam. Till mitt sällskap har jag två nyinflyttade damer. Den ena heter Nike. Döpt efter gudinnan. Hon sitter just nu framför TV:n. Verkligen precis framför och försöker gripa efter figurerna på skärmen.
Den andra damen heter Dolly. Hon ligger bredvid mig här i soffan. De har rusat runt rätt bra här på morgonen. Men nu har de en liten paus.

Damerna är bara tre månader gamla. Och fega. Väldigt fega. Men jag vet inte hur kaxig man ska vara när man är så liten. Söta är de i alla fall. Och de gör väl sina framsteg när det gäller den sociala biten också.

Även om den här helgen snart är över. Så känns det helt okej att åka i väg till arbetet i morgon. Det är bra inne på våran avdelning nu. Vi trivs. Vi har börjat med julpyssel. Jag skriver mina veckobrev till föräldrarna. I fredags sa en pappa att han tyckte jag skulle bli journalist. Hm. Det är inte så många arbetsdagar kvar för mig nu. Den 11:e december lägger jag mig på operationsbordet. Sedan är jag borta ett par veckor. Det ska bli skönt. Även om det är lite trist att missa slutspurten innan jul. Den mysigaste tiden.

Jag får mysa till det här hemma i stället. Magnus Carlsson, Carola och Peter Jöback får sjunga sina sånger. Pysslandet får långsamt komma fram. dekorationer. Och jag får väl klä ut Nike och Dolly som små nissar. Bara för att ha något att göra. Allt medan jag läker.

Inga kommentarer: