onsdag, september 05, 2007

Sluka mig inte hel, mina vänner.

Nu sitter jag här inne på chefens kontor igen. Jag är inte längre föreståndare. Det var bara en vecka jag fick den äran. Och ärligt talat räckte det.
Om en timme är det dags för ytterligare ett föräldramöte. Och precis som alltid är jag ordentligt nervös.

Det känns mest som att det är tjatfrågor som ska tas upp. Att ha extra kläder. Ordentliga utekläder. Rutiner och bla bla bla. Men det är nervöst ändå.

I kväll ska vi också ta upp en diskussionsfråga. Det gäller ansvar. Vad har vi i personalen för ansvar? Vad har barnen? Och vad har föräldrarna? När det gäller utvecklingssamtal, hämtning/lämning med mera. Det är tänkt att vi ska ha en liten diskussion. För att få fram det vi vill och för att höra hur föräldrarna ser på saker.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Och jag är inte det minsta säker på att jag kommer att veta det när jag väl står där framför en bunt föräldrar. Föräldrar som är nya på min avdelning. Föräldrar som tittar storögot och antagligen förväntar sig ett riktigt pedagogiskt och eftertänksamt svar som innehåller orden "individ" och "unik egenart".

Fan, jag kan inte det. Jag kan inte prata på om pedagogiska saker. inte när jag står sådär. På ett papper kan jag det. Inför vänner kan jag det. Kanske ska jag se dessa föräldrar som vänner i stället för ovänner. Som hungigt är ute efter att sluka mig hel.

Jag tog på mig skjorta i morse. Tänkte att det kanske skulle se lite finare ut när man står där. men inte fan kommer det att hjälpa när jag inte kan svara på ansvarsfrågor. Jag måste få en bra start. Komma in i mötet på rätt sätt. Säga några väl valda ord i början. Då känns det bättre.

Innerst inne vet jag. Jag vet allas ansvarsområden. I alla fall så som jag ser det. Och det är väl ändå det som ska komma fram när det är diskussion. Nu gäller det bara att få fram det. Klockan går. Dags att plocka fram det där alla pratade om när man var yngre. det där som bara var skitsnack när man gick i skolan. "Anfall är bästa försvar". Det är så de ska tas. Det är så jag ska undvika att slukas hel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det gick bra! Bra ämne ni valt att diskutera. Jag har lagt ned min webblogg kanske blir det en ny när jag får inspiration. Ha en trevlig helg! / ann

Glenn sa...

Ann >> Jag märkte att det tog slut där. Det liksom ebbade ut lite smått. Hoppas du kommer i gång igen någon dag.

Mötet gick väl bra antar jag. Lite besviken att jag själv inte sa mer ön jag gjorde, men budskapen kom fram och det blev en bra diskussion.

Anonym sa...

Du skriver riktigt bra! Kul att läsa någon som skriver riktigt personligt. Som skriver rena tankar. Farhågor. Funderingar. Försök att tänka att det är du som har övertaget när ni har liknande möten framöver. "Anfall är bästa försvar" är inte dumt tänkt (så länge man inte tok-anklagar de andra för något bara för att verka bättre själv;) Det är ni som håller i mötet och ni som leder det hela. Stå på dig!:)