lördag, augusti 11, 2007

Liar liar pants on fire

Jag sitter och ser lite på Jim Carey's film Liar Liar. Han kan inte ljuga på en hel dag. Och jag kan inte undgår att undra över hur det skulle vara om jag inte kunde det. Eller in hela världen verkligen inte kunde ljuga. Skulle inte världen falla då?

Det är nog mycket små lögner som jag inte är medveten om. Som jag kanske använder för att undvika konflikter eller obekväma sistuationer. Kanske ibland något här hemma. Kanske ibland något till en vän eller på arbetet. Ofta för att slippa saker. Att gå på något man inte har lust med. Att se på något man inte vill. Vad vet jag.

Jag skulle inte vilja hamna i Mr. Carey's situation. Inte för att jag föredrar att ljuga. Men ibland kan små lögner vara bra att kunna använda. Det gäller bara att hantera dem rätt och välja situationerna där de ska användas.

Jag skulle ljuga, om jag sa att jag längtade till arbetet på måndag. På måndag när jag öppnar dörrarna är jag bossen. Föreståndaren. Över en handfull personal och ett flertal händer barn. Spännande. Men förbannat läskigt.

Inga kommentarer: