måndag, juli 02, 2007

Att bara vara en pojke

Några av de blivande skolbarnen har slutat hos oss nu. De har gått vidare. Börjar nästa kapitel i sina liv. Det lite sentimentala tider. Men samtidigt roliga.

Barnen ska ha kramkalas och glasskalas. Det ska givetvis visas att de ska sluta. Också kommer föräldrar med panikinköpta presenter som de ber barnen överlämna till oss pedagoger. Och så ska det tackas för den här tiden och för allt som varit. Och det är just där. I föräldrarnas lilla "tacktal" som det dyker upp. En liten mening som jag stör mig på. En mening som formuleras på olika sätt.

"Och det har varit jätte roligt med en kille här."
"Det har varit bra att A har fått haft en kille som fröken"

Så ser det ut. Så låter den där lilla meningen i deras tal. Och jag tycker det känns fel. Är jag bara där för att jag råkar vara man? Hade vilken man som helst varit bra för deras barn? Kan det inte ha någonting med mig som person att göra? Eller med min personlighet eller kunnande?
Det låter inte så. Tyvärr. Jag önskar de kunde formulera om den där meningen så det i såna fall, om de nu menar det så, blir lite mera personlig. Det skulle betyda mer. För låter det som det gör nu. Då betyder det inte ett skit för mig. Det rinner av direkt.

För övrigt så har jag börjat läsa en ny bok. "På kudde av gräs" heter den. Och det är en av böckerna i en triologi. Givetvis trodde jag att det var den första boken och att den bara började lite konstigt och var lite svår att hänga med i. Men så klart hade jag fel. "På kudde av gräs" är den andra boken. Jag ställer tillbaka den i bokhyllan. Plockar fram nya av Liza Marklund i stället.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig. Hör ofta kommentaren "Det är så roligt med en kille här" eftersom vi har en manlig vikarie hos oss ibland. Ibland låter det så fel, det viktigaste måste väl ändå vara att han gör ett bra jobb? Vilket han gör :)

Anonym sa...

Blir lite konfunderad...först är du mycket ärlig i dina funderinga över att få ännu en manlig arbetskamrat, att riskera den särställning ditt kön just nu ger dig...för att i nästa stund uppleva det störande när barn/föräldrar på pekar just denna särställning?
Annars håller jag med dig till 100%, vi borde rent allmänt skippa all den här uppdelningen i kvinnligt kontra manligt och i stället tala om det mänskliga.
Att i dag tala om speciella särdrag utifrån ögon- och eller hår färg anses helt befängt men det är fortfarande mer än ok att tala om typiskt manligt eller kvinnligt beteende.
Personligen upplever jag att jag kan ha mycket mer gemensamt med en den människor av manligt kön än många människor födda med slida....det beror mer på mina och deras olika refernspunkter än på hur våra könsdelar ser ut./Mari

Glenn sa...

Mari >> det är väl ändå inte riktigt samma sak? Jag vill fortsätta vara ensam kille, ingen snack om den saken. Men jag vill ändå vara en kille med egen personlighet. Jag anser att skillnaden är rätt stor.