söndag, februari 11, 2007

Renoveringsdags

Nu är det stora planer på gång i hushållet. Flickan från landet i norr och jag vill renovera. Och den här gången är det inget litet som att måla om dörrkarmar eller köpa någon liten sak från paradiset Ikea.
Nej. Den här gången är det badrummet som ska få sig en omgång. Badrummet är från 1963. Och jag har svårt att tro att det någonsin har ronoverats sedan dess. Brunnar och avlopp är osmakligt vidriga. Kakelplattorna är ordentligt ur form. Den vita fär som en gång fanns på de kakelplattorna. Ja, finns helt enkelt inte längre där.
Längst in står det ett badkar. Som även det har sett sina bästa dagar.

Kort sagt. Badrummet är inte direkt våran favoritplats i lägenheten. Så nu är det bestämt att det ska ändras. Ordentligt.
Vi har en kontakt som ska komma och kolla på det och sätta ett pris på en totalrenovering. Det kommer att bli en hel det kronor. Men det är vi beredda att ta.

Vi tittar runt i kataloger och på internet. Vad ska man ha för klinkers? Kakel? Vilken toalettstol ska vi välja? Handfat? Duschhörnet med vilka dörrar? Någon som har några tips eller idéer och vill dela med sig?
Det finns en hel del där ute. Och det är svårt att välja.

Det här kommer att bli en lång följetång. Så häng med. Nu. Från början. Vi står på noll just nu. Med ett skitit badrum från 1963. Men ska snarast upp i 100. Men med idéer från 2007.

Bilden är inte från nu. Men så här såg det ut när jag köpte lägenheten. Ta en ordentlig titt. För snart åker skiten ut. Hoppas jag. Och fylls med nya härliga saker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Renoveringen låter kul men dyrt =)

Anonym sa...

Mitt badrum ser precis likadant ut! Onödigt att tillägga att jag också vill renovera? ;)

Glenn sa...

Mr T >> Dyrt är nog bara förnamnet. Och bökigt. Men jag hoppas det blir värt det. Både när man har det och när man säljer det.

Anna >> Kanske bor vi i smma hus? Det skulle vara lite läskigt. Faktiskt. =)

Anonym sa...

Fy va dyrt det är med badrumsrenovering, men det är bara en tidsfråga innan vi står våra egna badrum och sliter ut originalinredning från 70-talet. Ibland känner jag att "visst 17 går det att lära sig leva med ljusblått porslin, mörkblå golvmatta, beige våtrumstapeter och mörkbrunt storblommit kakel i kombination?" Bara för att det känns så himla dyrt och jobbigt att sätta igång!

Glenn sa...

Tessalisa >> Det går att leva med. Ett tag. Men sedan plötsligt, får man en chans att ändra på det. Och då är det bara slå till. Och själv känna slaget i ansiktet när räkningen kommer.

g-spot sa...

Hej! Jag har ju precis renoverat! Ni får gärna komma till mig för inspiration (och jag handlade på Bauhaus, det behöver inte bli dyrare än så)! ;)

PS. Tack för berömmet! Jag kämpar och beröm hjälper! =D