onsdag, februari 07, 2007

Ett lätt byte att knäcka

Jag är allt för lätt att bryta ner. Det har jag alltid varit. Så om någon av mina kollegor skulle vilja ha bort mig. Skulle det nog inte vara så svårt. Nu hoppas jag inte att fallet är så.
Men jag tar åt mig allting så personligt.

Exempelvis som i tisdags morse. Jag och en kollega hade frukosten. Två av tjejerna från min avdelning var väldigt flamsiga och hade brottom bort från frukostbordet. Så där som 5-6 åringar i regel brukar vara. Min kollega tyckte det störde matron och ansåg att vi på min avdelning skulle prata med dem, att de måste vara lugnare på morgonen.

Jag håller med. Men tog åt mig av kritiken och känner att det är jag som måste göra det. Att det är mitt fel att tjejerna är så. Kanske är det det. Eftersom de går på min avdelning. Men det finns ändå fler pedagoger på stället.
Så är det alltid. Jag tar mycket kritik allt för personligt. Jag borde inte göra det. I många fall vet jag att det inte är mitt fel. Eller att det inte är mitt problem. Undrar vad det kan bero på? Kanske för att jag vill klara saker själv. Jag tar på mig så mycket saker så det automatiskt blir mitt problem. Eller så beror det på att jag vill klara av saker direkt. Jag vill kunna på en gång. Precis som barnen.
Alltså är jag väldigt lätt att bryta ner. Lätt att slå undan benen för. Så jag faller. Hårt.

För övrigt så är artikeln som ska in i tidningen Förskolan klar. Den blev godkänd av chefen. Godkänd av min kollega och mig. Efter ett par små ändringar.
Efter helgen mailade min kollega journalisten igen. Det var tydligen något som inte var bra längre. Något som påvisade att hon är barnskötare och jag förskollärare. Som fallet är.
Jag har inte fått veta vad hon skrev. Men ärligt talat skiter jag fullständigt i det. Faktiskt.

Jag vet inte exakt när artikeln kommer ut. Men jag avvaktar med att lägga upp den här. Tills den är ute i världen. Och gör stordåd. Eller. Kanske är det bara samma saker som sägs igen. Och igen. Och igen. Inga banbrytande déer. Bara vår vanliga verksamhet.

En verksamhet med en bitter barnskötare. Och en skör förskollärare som faller och går sönder i bland. Går sönder för små rättelser. Men som samtidigt reser sig igen. Reser sig gång på gång.

Inga kommentarer: