fredag, december 01, 2006

En ny sorts planeringsdag

Vi hade planeringsdag idag. Det kan kännas lite konstigt att ha den så här sent på terminen. Men vi hade lagt till den här på planeringen. Det var en planeringsdag som handlade om oss. Men det var en bra planeringsdag. Verkligen. Den gav någonting. Samt att jag även öppnade munnen den här gången.

Vi började med att säga vad vi alla tyckte arbetsglädje var. Och hur vi ska göra för att få mera av den varan. Och se en föreläsning av Kay Pollak.

Sedan kom en ergonom var där och pratade. Hon tog upp lite om vad vi kunde förändra i vardagen på arbetet. Höjde och lyftsätt. Jag frågade henne under ett gruppsamtal om det fanns något sagt gällande barnlyft.
Hon började prata om att det är viktigt att barn rör på sig.

Det förstår jag också. Så frågan kom upp i hela gruppen senare. Och jag frågade henne igen. Om det fanns något som var sagt gällande barnlyft. Eftersom pedagogerna alltid säger att barnen ska hjälpa till att plocka undan så vi inte sliter ut oss.
Kan inte barnen slita ut sig?
Återigen började hon prata om att det är viktigt att barn rör på sig. Chicka H förstod vad jag menade och försökte också få fram ett svar.
Ergonomen var snabb på att fortsätta.
Jag tror inte att hon hade något svar. Faktiskt. Jga tror hon förstod fullt ut vad jag ville få fram. Men hade inte en jävla aning om vad hon skulle svara.
Så nu kvarstår frågan. Är det inte farligt för barn att lyfta för mycket? Lyfta fel? Vad räknas för tugnt i barnens ögon? Jag får forska vidare.

Vi bröt upp och åt lunch. Pratade om lika värde. Hur vi ska förmedla etiska principer till barnen. Vad ska de bära med sig till skolan? Hur ska vi förhindra kränkningar? En ny lag gällande sådant har införts. Och vi måste sätta ihop en arbetsplan.
Vi kom också in på kränkningar jämtemot varandra. Kollegor.

En friskis & svettis tant dök upp. Vi körde ett pass med mini-röris. Fruktansvärt bra. Kändes löjligt idag. Men kommer att uppskattas av våra barn. Säkerligen.

Avslutningsvis fick vi ett papper på ryggen av chefen. Vi skulle gå runt och skriva något om varandra på lapparna. Alla skulle skriva något på alla lappar. En del var lättare än andra.
Jag fick en del saker på min lapp. Som jag tydligen är. Chefen avslutade med att säga, -"Ta åt dig nu!" Men jag måste ärligt säga. Jag tror inte det här hjälpte. Det måste finnas något sätt som får mig att förstå och se mig själv på ett mera positivt sätt.


- Skojjig
- Bra att prata med och skratta med!
- Älskar Mulle
- Positiv!
- Mycket bra tankar och funderingar
- Omtyckt av barnen
- Plikttrogen
- Positiv, plikttrogen
- Strukturerad = positivt!
- Humor
- Snäll
- Ordningsam
- Humor!
- Positiv
- Rak och öppensinnig
- Bra på att lyfta fram saker till barnens fördel
- Du är en väldigt bra pedagog

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar ha varit en riktigt bra dag med intressant innehåll. Ta åt dig.. jag håller med chefen.
Trevlig helg!