torsdag, augusti 31, 2006

I drömmarnas värld

För någon natt sedan vaknade jag med ett ryck. Svettig. Jag hade en mardröm. Samma mardröm har jag haft tidigare. Jag kände igen den tydligt.
Jag är inne i ett hus. I ett hus där barn blivit mördade men aldrig hittade. Jag går runt och hör röster i väggarna. Och jag blir uppdragen av händer jag inte kan se. Jag skriker till. Och vaknar.

Tydligen hade jag rört på mig en hel del i sömnen. Och det hade märkts att jag hade en mardröm. Jag lät ängslig.

Men jag somnade till slut om. Och åkte dit på en ny dröm. En mardröm till. Mera konkret. Men mera brutal.
Jag skulle slänga bort en påse med tabletter i skogen. När jag såg en kille som skulle sparka på en annan. Jag skrek "Akta!" Och räddade på så sätt den oförberedda mannen.
Men plötsligt tar den andra mannen fart mot mig. Med en kniv i högsta hugg. Jag springer. Han springer i fatt mig. Och hugger mig i ryggen. Jag vänder mig om. Han hugger vidare. Drar kniven i mig. Tills hela jag är röd av mitt egna blod. Och faller ihop.
Då vaknar jag igen.

Jag kan inte undgå att undra. Vad allt det där ska betyda. Någon mening har drömmar. Det är jag övertygad om. Det finns något bakom det man drömmer.
Men jag kan inte komma på vad. Jag tittade lite här. Men hittade inget som passade in på döda levande barn i väggar. Jag förstår barnen. Jag förstår att de drar i mig. Men jag förstår inte varför de ska vara döda.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Känns det i alla fall lite bättre att du har någon att krama om tätt bredvid. Eller är det kanske så att det är jag som orsakar dem. Mardrömmarna. Jösses. Det vore ju inge bra. Ska jag boka plats på soffan hädanefter?

Anonym sa...

Döda barn som drar i dig = Saknad av barn som slutat dagis?

Skriket och knivmannen = Du har något som du vill berätta för någon?

Anonym sa...

"Men ni vet hur det blir. Man är ett gäng killar som åker till Köpenhamn, dricker lite för mycket... Men nu var det iofs en dansk det handlade om"
Aaahahaha!!

Glenn sa...

Mr. T >> Ja. Varför inte. Kanske kan stämma. Men varför känns det då som en mardröm?
Och saker jag vill tala om, ja. Det är nog mycket som ligger under ytan. Men det kan gott förbli där.

Cecilia >> Soffan? Aldrig i livet!
Ja, han vara bara dansk. Så det kan inte vara så faligt. Eller? =)

Anonym sa...

Matte>> Kanske för saknad är en negativ känsla

Glenn sa...

Tycker att saknad kan vara en bra känsla också. Men jag förstår vad du menar.

Anonym sa...

Att sakna nåt är väll en negativ känsla i första hand.
Saknar man nåt är det ju något man inte har men som man vill ha. Alltså är man inte nöjd, man saknar ju det. Typ.

Glenn sa...

Permo >> Saknad går nästan lite i hand med längtan. Och saknar man något så borde man tycka om det. Och kan vara nöjd med att bara veta det. Men visst, man vill ha något man saknar. Och det kan bli jobbigt ibland. Det blir väl olika sätt man kan se det på. Jag ser det inte allt för negativt.