fredag, augusti 04, 2006

En kortare träningsrapport

De senaste veckorna har det gått fortsatt framåt med träningen. Knät har känts bättre och bättre. Och rytmen har infunnit sig i löpstegen. Jag har under några pass känt mig totalt skadefri. Och det var ett bra tag sedan jag hade den känslan i kroppen. Och i huvudet.

Långsamt har passen stegrats och de senaste tre veckorna har det varit 42 km (fem pass). 47 km (fem pass) och 50 km (fem pass).Den här veckan hamnar på 60 km (fem pass). Och ett långpass på 17 km (1.18.18.09) är avklarat. Det är bra. Med tanke på skadeuppehållet. Men samtidigt. Det är en väldans bit kvar till tidigare nivå och träningsdos. Jag har kommit halvvägs. Ungefär.

De senaste passen har däremot knät börjat kännas lite tjockare än tidigare. Kanske är det vätskemängden i knät som gör sig påmind igen. Men för att vara på den säkrare sidan. Höjer jag inte träningen mer. Samtidigt som jag fortsätter med mina övningar för att stärka rätt delar av lårmuskeln, vaderna och knät.

Kanske har jag kört på för hårt. Eller höjt träningsdosen för snabbt. Men det känns ändå inte som ett stort bakslag. Så länge jag inte behöver vila så är det okej. Nu kan jag fortsätta köra på.
Om två veckor är en tävling inlagd i planeringen. Ett 10km lopp. De närmsta passen får väl avgöra lite hur det kommer att fungera.

Snart är det för övrigt dags för sommarens andra stora upplevelse. Friidrotts EM. Och för er som vill hänga med lite extra. Bakom kulisserna så att säga. Så kan jag rekommendera den här sidan.

1 kommentar:

Anonym sa...

KORTARE träningsrapport!?!

Tycker det var mkt skrivet, och roligt att läsa om hur det går för dig =)